اصل آفرینش تک همسری است یا چند همسری ؟

چند روزی است که مساله ازدواج مجدد یک مرد متاهل عراقی در فضای مجازی مباحث زیادی ایجاد کرده است .

چند روزی است که مساله ازدواج مجدد یک مرد متاهل عراقی در فضای مجازی مباحث زیادی ایجاد کرده است .

چند روزی است که مساله ازدواج مجدد یک مرد متاهل عراقی در فضای مجازی مباحث زیادی ایجاد کرده است .

اصل ماجرا چیست و آیا اینکار اسلامی و منطقی است ؟

 
تجدید فراش سیروان اهل کردستان عراق بعد از ۱۵ سال زندگی مشترک و داشتن سه فرزند ؛ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حرف و حدیث های زیادی را بدنبال داشته است
سیروان میگوید با همکاری زن اولش ،  همسر دوم را انتخاب کرده است و همسر اول در تمام مراحل عروسی کنار آنها بود . و اعلام کردند هر سه در یک منزل در کنار هم زندگی میکنند.

این ماجرا علاوه بر هنجار شکنی ؛ بدآموزی های اخلاقی از جمله عادی سازی آمیزش گروهی ( تریسام ) بدنبال داشت.

فعالان مدنی ترویج این مدل ازدواج را باعث فروپاشی بنیاد خانواده و تضیع حقوق زنان میدانند.
تحقیقات نشان میدهد ازدواجهای چند همسری دوامی ندارد و در یک الی ۵ سال اول به طلاق میرسد.

آیا این مدل ازدواج برگرفته از فرهنگ غربی است یا عمل به شریعت اسلامی است ؟

هرچند مساله چند همسری در ادیان وجود دارد ولی برای اینکار محدودیت و شرایط خاصی گذاشته شده است که بدون داشتن شرایط ؛ گرفتن زن دوم مجاز نیست
با بررسی آیات قرآن بروشنی میتوان دریافت اصل آفرینش انسان بر تک همسری است .

خداوند متعال برای آرامش حضرت آدم  یک حوا آفرید نه چند حوا ،  در واقع اساس آفرینش بر مبنای تک همسری قرار گرفته نه چند همسری ...

در دین مبین اسلام پیامبر اکرم (ص) تا زمان فوت حضرت خدیجه (س) تک همسر بودند یعنی در اوج جوانی از سن ۲۵ سالگی تا سن ۵۵ سالگی با حضرت خدیجه زندگی کردند و همسر دیگری اختیار نکرد .
البته ازدواجهای دیگر پیامبر در سالهای اخر عمر وی بخاطر  گسترش دین اسلام در بین سایر قبایل شکل گرفت. وبجز ام المومنین عایشه(رض)  بقیه زنان بیوه و پیر بودند.

حضرت علی (ع ) نیز تا زمانی که حضرت فاطمه (س) زنده بود زن دیگری اختیار نکرد و تک همسر بودند .

اصل ازدواج در اسلام بر اساس تک همسری بنا شده است و تا زمانی زن کامل و سالم باشد صحیح نیست  مرد مسلمان زن دیگری اختیار کند .


در دین اسلام چند همسری تحت شرایط خاص مجاز است .

 خداوند در آیه  ۲۱ سوره مبارکه روم میفرماید :
از نشانه های قدرت او این است که برای شما از جنس خودتان همسری آفرید تا در کنارش آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقیناً در این نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند،

ودر سوره نسا آیه 3 تاکید بر تک همسری دارد .
و اگر می‌ترسید که  هنگام ازدواج با دختران یتیم،عدالت را رعایت نکنید، از ازدواج با آنان، چشم‌پوشى کنیدو با زنان پاک دیگر ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر می‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى کنیز استفاده کنید.

دین اسلام به زنان نگاه ویژه ای دارد و همواره به مردان برای رعایت حق و حقوق زنان هشدار داده است برای همین شرط مهم عدالت را برای چند همسری قرار داده است تا بصورت غیر مستقیم بگوید که توانایی انجام چند همسری را ندارید . 


با توجه به تفسیر  ایات بروشنی میتوان فهمید دستور خداوند بر تک همسری است نه چند همسری . زیرا مستقیم شرط عدالت را قرار داده است و به تاکید میفرماید تک همسری برای شما بهتر است . 


 در قانون جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اسلام تنظیم شده است اصل ازدواج بر تک همسری است  و مرد بدون  داشتن دلیل منطقی و شرایط  نمیتواند  همسر دوم اختیار کند . 

رهبر انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای نیز تاکیدشان بر تک همسری است و افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند ، اخراج می‌شوند

 فتوایی منتسب به رهبری در کانال‌ها منتشرشد که مدعی بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعدد زوجات را در شرایط فعلی جامعه مستحب می‌دانند.  در جمعی با حضور رهبری، یکی از حضار از ایشان درباره صحت این فتوا سوال می‌پرسد. آیت‌الله خامنه‌ای با شنیدن این مطلب برافروخته شده‌اند و متعجب گفته‌اند که اصلا بنده همچین فتوایی ندارم و اصلا همچین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته است؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود.

جالب آن‌که رهبر انقلاب این نظر را در محل‌ کارشان هم اجرایی کردند و هشدار داده‌اند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند.


برخی از علما و مفسران میگویند در صورتی که مرد تمکن مالی داشته باشد میتواند این عدالت را برقرار کند درحالیکه اینگونه نیست زندگی زناشویی و روابط انسانی فقط مادیات دنیوی نیست .
یک مرد نمیتواند در یک زمان در دو مکان کنار دو زن با یک حس قلبی  باشد .
مساله  زمــــــان بسیار مهم است .
چرا که انسان در یک زمان نمیتواند در دو مکان متفاوت باشد بنابراین دو همسری موجب ظلـــــــم خواهد بود .
مثلا ؛
فردی که  ۱۵ سال با یک زن زندگی کرده است  بصورت کامل  وقت و عمر و احساس و پول  خود را صرف یک همسر کرده است . اگر الان با زن دیگر ازدواج کند به زن دوم ظلم میشود  

زیرا در این شرایط  مرد باید  نصف وقت  ؛ نصف اموال و نصف احساس و قلبش را به زن دوم بدهد و این عادلانه نیست. علاوه بر این  زن دوم باید سایه زن اول و فرزندان  را در این زندگی  تحمل کند و این ظلم به زن دوم است . 

در این مدل زندگی ها همه جا زن اول حضور دارد  زن اول ۱۵ سال است تک همسر بوده است ولی زن دوم حتی یک ماه فرصت تجربه زندگی تک همسری را  ندارد و این ظلمی بزرگ است !!!
 انسان در بعد زمان و مکان در این دنیا محدود است نمیتواند عدالت برقرار کند پس منطقی  است تک همسر باشد.

دین اسلام و منطق انسانی واخلاقی فقط در موارد بسیار محدود اجازه گرفتن زن دوم را میدهد ؛ مثلا زمانی که زن بیماری لاعلاج و زمین گیر دارد و مادر  فرزند هم  هست  این زن نمیتواند شوهرش را تمکین کند ولی بخاطر فرزندان هم عادلانه نیست مادرشان را طلاق داد در این شرایط مرد حق دارد همسر دوم گرفته و برای او مـــــــنزلی جدا تهیه کند .

در نتــــیجه براحتی می توان دریافت ازدواج مجدد اقای عراقی ربطی به شریعت اسلامی ندارد چون همسر اولش سالم و دارای فرزند بودند و به گفته خودشان مشکلی نداشتند  . پس شرایط ویژه و بحرانی برای گرفتن زن دوم  را نداشت .
این آقا با همکاری زن اول برای رسیدن به شهرت و نام و آوازه و لذت جویی جنسی خودشان  این کار را  انجام داده است.
کار او بیشتر نشات گرفته از بی بند و باری های غربی برای لذت جویی  گروهی (تریسام ) است . قطعا چنین  زندگی دوام نخواهد داشت و دیر یا زود منتهی به طلاق خواهد شد.

کار آنان بی حرمتی به جایگاه و منزلت زنان در جامعه و پایمال کردن حقوق زنان است و تبلیغ آن منجر به از هم پاشیدگی بنیان خانواده خواهد شد. 

اصل آفرینش تک همسری است یا چند همسری ؟